4news-front

  • Έρευνα του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας δείχνει ότι τα παιδιά εύπορων και μορφωμένων γονέων έχουν μεγαλύτερο εγκέφαλο και καλύτερες επιδόσεις στα τεστ νοημοσύνης από
  • Μετά από πολλές διαβουλεύσεις η Κομισιόν ενέκρινε το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τον δραστικό περιορισμό της πλαστικής σακούλας, η οποία θεωρείται ιδιαίτερα επιβλαβής για το
  • Η Σιγκαπούρη είναι η πιο ακριβή πόλη του κόσμου. Οφείλει τον τίτλο, κυρίως, στο κόστος κατοικίας, αφού το ενοίκιο μίας γκαρσονιέρας στο κέντρο ξεπερνά τα €2.500 ($ 3.027),
  • Πόσο εύκολα μπορούμε να αντισταθούμε σε ντόνατς, τούρτες, πάστες και γενικά στα γλυκίσματα;Όσοι μπορούν είναι τυχεροί.   Οι υπόλοιποι πρέπει να το ξανασκεφτούν, όταν θα

Διαφημιστικά τρυκ με ...κοινωνική ευαισθησία

Διαφημιστικά τρυκ με ...κοινωνική ευαισθησία
O κορωνοϊός έχει αλλάξει και τον χώρο της διαφήμισης. Σε αφίσες και τηλεοπτικά σποτ τους τελευταίους μήνες κυριάρχησαν το «εμείς», το «μαζί», η «αλληλεγγύη». Από δημόσιους φορείς και το  υπουργείο Υγείας μέχρι ιδιωτικές επιχειρήσεις, όλοι επέλεξαν να εστιάσουν στην έννοια της κοινής προσπάθειας για την υπέρβαση της πανδημίας. Ξαφνικά όλες οι διαφημίσεις εταιρειών έχουν μόνο ένα θέμα: θέλουν να δείξουν πόσο ανθρώπινες, φιλικές και προσιτές είναι. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Coca-Cola. Στη διαφημιστική καμπάνια της με σύνθημα «Open Like Never Before» αναφέρεται στην πανδημία και την ανάγκη να παραμείνουμε «ανοιχτοί» σαν άνθρωποι και κοινωνία. Όπως ανέφερε η Coca-Cola στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων: «Η διαφημιστική καμπάνια βασίζεται στην ιδέα ότι δεν πρέπει να επιστρέψουμε στην κανονικότητα αλλά να προχωρήσουμε μαζί ώστε να αλλάξουμε τον κόσμο κάνοντάς τον καλύτερο».
Πολλές εταιρείες είχαν επιλέξει να κάνουν στροφή στη δημόσια εικόνα τους εστιάζοντας σε κοινωνικά ζητήματα. Στον χώρο της διαφήμισης χρησιμοποιείται ευρέως ο όρος σκοπός, ο οποίος νοηματοδοτεί μια καμπάνια. Ο χώρος της διαφήμισης και του μάρκετινγκ προσπαθεί να βελτιώσει το κοινωνικό πρόσωπο των εταιρειών, οι οποίες δεν θα πρέπει να προβάλλονται μόνο για τις εμπορικές και οικονομικές τους δραστηριότητες. Αυτή η τάση έχει γίνει ήδη αισθητή έντονα για παράδειγμα στον τομέα του λιανικού εμπορίου τροφίμων.
 
Με το μότο "Eίμαστε όλοι άνθρωποι και παλεύουμε μαζί ενάντια στον ιό" οι μεγάλες φίρμες  λαμβάνουν μικρότερες διαστάσεις. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το εμπόρευμα ή οι υπηρεσίες που προσφέρουν, και για τις οποίες πληρώνουν οι καταναλωτές, να περνούν σε δεύτερη μοίρα. Όμως, καταναλωτές αγοράζουν πράγματα και υπηρεσίες, όχι συναισθήματα. Αν ήθελε μία εταιρία να αναδείξει το  «κοινωνικό πρόσωπό»  της θα μπορούσε να αντάμειβε τους εργαζομένους για την εξαιρετική δουλειά που προσέφεραν την περίοδο της πανδημίας. Μια τέτοια κίνηση ίσως όντως έδινε κίνητρο στους καταναλωτές.
Ένα πρώιμο παράδειγμα διαφήμισης με κοινωνικό προσανατολισμό ήταν οι καμπάνιες της εταιρείας ρούχων Benetton. Ήδη από τη δεκαετία του 1980 είχε ξεκινήσει μεγάλες καμπάνιες προβάλλοντας όχι πουλόβερ, αλλά εικόνες από εμπόλεμες ζώνες για να προκαλέσει σοκ. Aκολούθησαν πολλές αντίστοιχες καμπάνιες πχ. με ασθενείς AIDS. Λιγότερο σοκαριστική αλλά αποτελεσματική ήταν και η καμπάνια της Gilette του 2019 με θέμα τον σεξισμό. Πιο πρόσφατα η εταιρεία επίπλων Ikea στην Τσεχία επένδυσε σε ένα βίντεο με θέμα την ενδοοικογενειακή βία. 
 
Χαρακτηριστικό παράδειγμα επίσης αποτελεί η «πράσινη» ευθύνη και η προώθηση της ιδέας της βιωσιμότητας. Δραστηριότητες για παράδειγμα στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος θα μπορούσαν να συμβάλουν στην επίτευξη αξιοπιστίας αντί απλώς να προβάλλονται συνθήματα μάρκετινγκ. Παρόλα αυτα αυτά υπάρχει πάντα σκεπτικισμός για τα διαφημιστικά παραμύθια που χρησιμοποιούνται για την προώθηση προϊόντων. Το σίγουρο είναι ότι η διαφήμιση, ακόμη κι αν όντως θέλει να περάσει θετικά μηνύματα, δεν θα πρέπει να κουνά το δάχτυλο διδακτικά, γιατί η τακτική αυτή φέρνει συχνά τα αντίθετα αποτελέσματα.