4news-front

  • Έρευνα του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας δείχνει ότι τα παιδιά εύπορων και μορφωμένων γονέων έχουν μεγαλύτερο εγκέφαλο και καλύτερες επιδόσεις στα τεστ νοημοσύνης από
  • Μετά από πολλές διαβουλεύσεις η Κομισιόν ενέκρινε το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τον δραστικό περιορισμό της πλαστικής σακούλας, η οποία θεωρείται ιδιαίτερα επιβλαβής για το
  • Η Σιγκαπούρη είναι η πιο ακριβή πόλη του κόσμου. Οφείλει τον τίτλο, κυρίως, στο κόστος κατοικίας, αφού το ενοίκιο μίας γκαρσονιέρας στο κέντρο ξεπερνά τα €2.500 ($ 3.027),
  • Πόσο εύκολα μπορούμε να αντισταθούμε σε ντόνατς, τούρτες, πάστες και γενικά στα γλυκίσματα;Όσοι μπορούν είναι τυχεροί.   Οι υπόλοιποι πρέπει να το ξανασκεφτούν, όταν θα

Η έντυπη, η ηλεκτρονική και η ψηφιακή χειραγώγηση

Η έντυπη, η ηλεκτρονική και η ψηφιακή χειραγώγηση
του Αιρετικού.Δεν είναι λίγοι εκείνοι που μιλούν για το τέλος των εφημερίδων. Λένε ότι οι άνθρωποι, τους έχουν γυρίσει την πλάτη καθώς έχουν υποκαταστήσει το χαρτί με την οθόνη του υπολογιστή.Τα sites και τα κοινωνικά δίκτυα, υποστηρίζουν, έχουν αντικαταστήσει το χαρτί.Η αμεσότητα, η ευελιξία  και η ταχύτητα ,ισχυρίζονται , αποδεικνύονται πολύ πιο αποτελεσματικά όπλα στον ανταγωνισμό με την βραδυκίνητη και δυσπροσάρμοστη εφημερίδα. Η ανάρτηση μίας είδησης σε ένα site διαρκεί κάτι λιγότερο απο πέντε λεπτά ανεξαρτήτως της ώρας που θα γίνει γνωστή. Όταν μία είδηση σκάσει μετά το "κλείσιμο" της εφημερίδας (όταν δηλαδή ολοκληρώνεται η ύλη και οδεύει προς το πιεστήριο) η διαδικασία αλλαγής  ύλη είναι τόσο χρονοβόρα και κοστοβόρα ώστε  οικονομικά προτιμότερο να την ....αγνοήσει. Και φυσικά,η επιχειρηματολογία  συμπληρώνεται και με το επιχείρημα καταπέλτης: Γιατί κάποιος να πληρώσει για να αγοράσει μπαγιάτικο προϊόν όταν το φρέσκο προσφέρεται δωρεάν.Με λίγα λόγια υποστηρίζουν ότι το "γρήγορο" και το "τσάμπα" είναι πιο δελεαστικό απο το "αργό" ΄έναντι "αντιτίμου". 
 
Και τα ραδιόφωνα και η τηλεόραση; Και αυτά δεν είναι γρήγορα και δωρεάν;Τότε γιατί τους έχουν γυρίσει την πλάτη εκατομμύρια έλληνες που είτε αρνούνται είτε αντιμετωπίζουν τα δελτία ειδήσεων και τις ενημερωτικές εκπομπές με επιφυλακτικότητα ;  Αν μελετήσει κανείς τις στατιστικές που αφορούν το πλήθος των ανθρώπων που επιλέγουν την TV και το ραδιόφωνο για να ενημερώνονται τότε θα διαπιστώσει μια ραγδαία συρρίκνωση απο την δεκαετία του ΄90 μέχρι σήμερα. Σίγουρα αυτό που τις κάνει απωθητικές δεν είναι ούτε η έλλειψη ταχύτητας ούτε η οικονομική δυσπραγία. Είναι κάτι αλλο  το οποίο κανείς δεν έχει ασχοληθεί να το μελετήσει με εμβρίθεια.
 
Αν υπήρχαν διαδικασίες ISO στα ΜΜΕ το πρώτο που θα που  αξιολογούσαν είναι η ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ. Το να είναι ένα ΜΜΕ  αναξιόπιστο είναι σαν τον γιατρό χωρίς πτυχίο. Απλώς δεν μπορεί να προσφέρει υπηρεσιες.Οι "πελάτες"  το απορρίπτουν. Η αναξιοπιστία όπως και η εμπιστοσύνη χρειάζονται χρόνο για να εγκαθιδρυθούν. Κοντολογίς  για να διαπιστώσει κανείς την ανεπάρκεια ή την επάρκεια χρειάζεται χρόνος και... θύματα. Και δόξα τω θεώ η ιστορία των παραδοσιακών ΜΜΕ στην Ελλάδα προσφέρει  μία μακρά σειρά περιστατικών τα οποία μπορεί να εκληφθούν ως πειστήρια:υστεροβουλίας  , ανεπάρκειας και προκατάληψης. Άλλωστε η έκφραση "ρίχνει κυβερνήσεις"  προέκυψε ως απότοκο της ανεπαρκούς και υστερόβουλης δραστηριότητας πολλών απο αυτα. Η μακρά ιστορία του χρηματισμού, των σκοπιμοτήτων και της συναλλαγής  εμβληματικών ΜΜΕ ήταν η γεννεσιουργός αιτία αυτής της έκφρασης.
 
Και αυτό σημαίνει ότι τα ψηφιακά ΜΜΕ έχουν το φωτοστέφανο της ηθικής ως οδηγό προς την κορυφή; Η λαϊκή θυμοσοφία έχει ήδη στα κιτάπια της την απάντηση:Καινούργιο κοσκινάκι μου... Πίσω όμως απο την "νεανική" ορμή η πλειονότητα των συστημικών ψηφιακών ΜΜΕ(τα μέσα με εκατοντάδες χιλιάδες επισκεπτών-αναγνωστών που ήδη απορροφούν την μερίδα του λέοντος της διαφημιστικής δαπάνης) κρύβουν όλα τα κουσούρια των παραδοσιακών ανταγωνιστών τους συν ένα ακόμα : την προχειρότητα. Γιατί ας μη γελιόμαστε πίσω απο τα πιο ισχυρά βρίσκονται είτε συστημικοί εκδότες είτε κάποιοι πρώην παρατρεχάμενοι τους που μπολιάστηκαν με την φιλοσοφία τους και ασπάστηκαν τις πρακτικές τους. Και αν οι πρώτοι έχουν κάποια στοιχειώδη δεοντολογία οι άλλοι την απέβαλλαν ως ...εξωμήτριο. Κάποιοι απο αυτούς έχουν και ένα ακόμα κουσούρι :την ιδεολογία της αρπαχτής. Αρπαχτή στα έσοδα , αρπαχτή και στα έξοδα. 
 
Αν θέλετε να διαπιστώσετε το αποτέλεσμα  δεν έχετε παρά να κάνετε μία απλή και εύκολη σύγκριση: Περιηγηθείτε στην  ηλεκτρονική έκδοση ενός παραδοσιακού ΜΜΕ των ΗΠΑ, της Μ. Βρετανίας ή της Γαλλίας και δείτε τους τίτλους των ειδήσεων που έχουν αναρτήσει.Θα διαπιστώσετε το εύρος της θεματολογίας.Διαβάστε στην τύχη μερικά κείμενα τους και θα διαπιστώσετε ότι δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτε απο εκείνα των εφημερίδων. Αν μάλιστα έχετε την διάθεση και τα χρήματα να αγοράσετε την έντυπη έκδοση τους και την συγκρίνετε με την ηλεκτρονική τότε θα διαπιστώσετε τις χαώδεις διαφοροποιήσεις  στην ύλη-τόσο ως προς τον τρόπο γραφής όσο και ως προς την πολυφωνία και την ελευθερία έκφρασης γνώμης . Αυτός είναι ένας απο τους λόγους που οι άνθρωποι τολμούν -παρά την αρχική αποτυχία-να  αναπτύξουν συνδρομητικές υπηρεσίες περιεχομένου και να μη περιμένουν να ζήσουν απο τις τράπεζες, τις εταιρίες  κινητής τηλεφωνίας , το δημόσιο και κάποιες μεγάλες πολυεθνικές οι οποίες δίνουν διαφημίσεις.Προφανώς οι κουτόφραγκοι έκαναν το αυτονόητο:κατανόησαν ότι το παιγνίδι παίζεται στο προϊόν , δηλαδή στις λέξεις και οχι τη συναλλαγή με τους τραπεζίτες, τους διαφημιστές και το γκουβέρνο-όχι ότι εκεί δεν υπάρχει συναλλαγή.
 
Είτε το θέλουμε είτε όχι τα ψηφιακά ΜΜΕ στην Ελλάδα κουβαλούν τις αμαρτίες των προπατορων τους.Και οι ισχυροί αυτης της χώρας ακόμα και  το κράτος δεν κάνουν το παραμικρό για να το αντιμετωπίσουν. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι το γκουβέρνο χρησιμοποιεί την κρατική διαφήμιση για να τα  κάνει κατ΄εικόνα και ομοίωση των εφημερίδων και των ηλεκτρονικών ΜΜΕ . Μάλιστα, είναι τόσο απροκάλυπτες οι στοχεύσει τους ώστε δεν διστάζει να τις διατυμπανίζει . Να πάρτε το περίφημο ψηφιακό μητρώο του κ. Παππά.  Ο υπουργός λοιπόν , το διαφήμισε και το πρόβαλλε ως προϋπόθεση για να έχουν πρόσβαση οι επιχειρήσεις  των ψηφιακών ΜΜΕ στους διαφημιστικούς λογαριασμούς του ισχυρότερου διαφημιζόμενου στην χώρα: του Δημοσίου. Στα παλιά του τα παπούτσια η ποιότητα του περιεχομένου, στα παλιά του τα παπούτσια η εγκυρότητα, στα ακόμα παλαιότερα παπούτσια του η ποικιλία, η ευρηματικότητα, η αρτιότητα , η ποιότητα.Το μόνο που μετρά είναι το ...μητρώο και οι επισκέπτες ΄Η αυτοφακελλώνεσαι ή αποκλείεσαι. Απλά , παστρικά και κυνικά. Τι και αν το ίδιο το ιντερνετ βασίζεται στην ελευθερία. Τι και αν το διαδίκτυο βασίζεται στην απεραντοσύνη. Στην Ελλάδα ,αν δεν υπάρχεις στο Μητρώο είσαι απόβλητος.Είσαι σαν τα "αόρατα" παιδιά που δεν υπάρχουν σε καμία εγγραφή του ληξιαρχείου.
 
Αλήθεια κ. Παππά σε τι διαφέρετε απο τους τραπεζίτες  και τους άλλους που τους κατηγορείτε για συναλλαγές κάτω απο το τραπέζι με τα παραδοσιακά ΜΜΕ; Σε τίποτε. Και να φανταστείτε ότι παριστάνετε τον αριστερό.Και για να έχετε το άρωμα της ...Αριστεράς τι κάνετε; Κουνάτε ένα χαρτί με τον κατάλογο των εργαζομένων σε αυτά. Μετατρέψατε τους ανθρώπους σε αριθμούς για να εμφανιστείτε ως υποστηρικτής του καινούργιου και ως υπερασπιστής των θέσεων εργασίας. Για εσάς δεν έχουν  καμία σημασία: οι όροι εργασίας. Και πραγματικά αναρωτιέται κανείς: Ποιά η διαφορά σας με τον κ. Ραχόι ο οποίος προεκλογικά μαγείρευε τους καταλόγους της ανεργίας αφαιρώντας απο αυτές τους εργαζόμενους με τις "ευέλικτες μορφές απασχόλησης"; Αν όμως, κύριε υπουργέ  σας ενδιέφερε η πολυφωνία και η ποιότητα του τύπου-κατι για το οποίο μάχεται η Αριστερά- θα μπορούσατε να το πετυχετε προωθώντας  συγκεκριμένες δράσεις πχ σεμινάρια ειμόρφωσης,ανάπτυξη πλατφόρμων, πιστοποίηση κ.α αξιοποιώντας κοινοτικούς πόρους. Αντ΄αυτού επιλέξατε το ...ταμείο.Κάνατε δηλαδή ακριβώς ότι έκαναν οι προηγούμενοι αλλά αυτή την φορά με ...αριστερό στυλ.
 
Αυτό που θα πετύχετε  κ. Παππά είναι να προετοιμάσετε το έδαφος για την νέα γενιά της διαπλοκής. Ψηφιακής αυτή την φορά αλλά δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία φαίνεται για την αφεντιά σας.
Η κρίση του τύπου  έχει-και- οικονομικά αίτια. Συνδέεται με το έλλειμμα αξιοπιστίας και ποιότητας αλλά και με στρεβλώσεις σε όλη την αλυσίδα παραγωγής. Για παράδειγμα, η εκτύπωση και η διακίνηση των εντύπων χαρακτηρίζεται απο τις ολιγοπωλιακές δομές . Αυτή η σιγουριά που διακατείχε  εκείνους που ελέγχουν τις εφημεριδομηχανές-πιεστήρια που τυπώνουν εφημερίδες-και τα φορτηγά που διανέμουν έντυπα τους οδήγησε στο να παραμελήσουν το προϊόν. Να το αντιμετωπίσουν ώς εργαλείο διακίνησης διαφημίσεων και ως μέσο άσκησης πιέσεων για την εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων. Και κάπως έτσι άλλαξε το μείγμα των εσόδων και απο τις πωλήσεις εντύπων περάσαμε στην  διαφήμιση.Και απο την βασιλεία του αναγνώστη στην παντοδυναμία το διαφημιζόμενου. Ο αναγνώστης έγινε δηλαδή κομπάρσος σε ένα θεατρικό έργο με πρωταγωνιστές τους διαφημιζόμενους, τους χρηματοδότες και το γκουβέρνο που συνδύαζε και τα δύο.  Επομένως άλλαξαν και οι προτεραιότητες και οι σκοπιμότητες. Και κάπως έτσι προέκυψε η κρίση αξιοπιστίας και ποιότητας. Αποτέλεσμα; Η απαξίωση.Και επειδή η ενημέρωση είναι ανάγκη , οι περισσότεροι μετακινήθηκαν προς τα ψηφιακά μέσα.
 
.Όμως αυτή η μαζική φυγή αναγνωστών και τηλεθεατών δεν μπορεί να δικαιολογηθεί μόνο απο την ροπή προς το καινούργιο.Για να απορρίψει κάποιος το παλιό σημαίνει ότι τον έχει απογοητεύσει. Η σιχαμάρα, η ημιμάθεια , η προκατάληψη και η σκοπιμότητα που ήταν διάχυτη στην ελληνική κοινωνία για τις εφημερίδες και τα κανάλια ήταν το πρόσφορο έδαφος πάνω στο οποίο άνθισαν τα ψηφιακά ΜΜΕ. Αύτη η μετακίνηση δεν έγινε απο την μία μέρα στην άλλη. Ήταν μία διαδικασία που κράτησε πολλά χρόνια . Δηλαδή  οι επιχειρηματίες των παραδοσιακών ΜΜΕ  και  το κράτος είχαν άνεση χρόνου για  να αντιμετωπίσουν τα πραγματικά προβλήματα, το ίδιο τους το προϊόν. Αδιαφόρησαν. Στην αρχή τα κουκούλωσαν και στην συνέχεια είτε αποδέχθηκαν το μοιραίο, είτε προχώρησαν σε νέες συμμαχίες είτε προσπάθησαν να προσεταιριστούν το κράτος. Δηλαδή δεν έκαναν τίποτε για να αντιμετωπίσουν την γενεσιουργό αιτία του προβλήματος: Το προϊόν τους. Μάλιστα όσοι επιβίωσαν έκαναν οτι περνούσε απο το χέρι τους για να το υποβαθμίσουν ακόμα περισσότερο. Άλλωστε δεν πάλευαν με τις λέξεις αλλά με τους τραπεζίτες , τους διαφημιζόμενους και με το γκουβέρνο.Αντέδρασαν οπως ο πρωταγωνιστής της ιστορίας με την ετοιμόγεννη σύζυγο που έπρεπε να μεταφερθεί άρον άρον στο μαιευτήριο. Την ώρα που της είχαν σπάσει τα νερά αυτός προσπαθούσε να φτιάξει τον διακόπτη των φλάς και βραχυκύκλωσε τα πάντα με αποτέλεσμα η γυναίκα να γεννήσει στο σπίτι.
 
Και το κράτος τις δουλειά έχει σε αυτή την ελεύθερη αγορά στην οποία όποιος θέλει μπαίνει και όποιος θέλει βγαίνει, θα αναρωτηθεί κάποιος καλοπροαίρετος. ΄Εχει και παραέχει αφού το κράτος είναι ο υπερασπιστής του συντάγματος το οποίο ρητά προστατεύει την πολυφωνία, την ελευθερία και τον πλουραλισμό του τύπου και όχι την φίμωση και την ποδηγέτηση του. Και το κράτος έχει την υποχρέωση να παρέμβει προκειμένου να ελέγξει τις συνθήκες λειτουργίας της αγοράς. Να εμποδίσει τις στρεβλώσεις, να αποτρέψει τα καρτέλ και να διασφαλίσει ίσες ευκαιρίες σε όλους χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις. Και τι έκανε η πρώτη φορά Αριστερά; Μία στρούγκα με την μορφή Μητρώου...
 
Και για να το ξεκαθαρίζουμε. Ο paratiritis.gr δεν δέχεται διαφημίσεις. Δεν ζεί απο τις διαφημίσεις. Επιθυμία της συντακτικής του ομάδας είναι να έχει έσοδα απο περιεχόμενο. Αυτό άλλωστε το έχουμε ξεκαθαρίσει αρκετές φορές (σσ μπορείτε να το διαπιστώσετε απο την σχετική αρθρογραφία στην ενότητα Γνώμες) και ευτυχώς μας στηρίζετε. Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει οτι αποκηρύσσει τα διαφημιστικά έσοδα ως μία ζωτική πηγή εσόδων για τις επιχειρήσεις των ΜΜΕ. Αν το έκανε αυτό δεν θα διέφερε απο τους πολέμιους της βιομηχανικής επανάστασης που κατέστρεφαν τις μηχανές. Αντίθετα θεωρεί οτι τα διαφημιστικά έσοδα είναι η "επιβράβευση" της ποιότητας και της ικανότητας και όχι αποτέλεσμα  υπόγειων διαδρομών και διεργασιών. Το να επιλέγει να διαφημιστεί μία εταιρία σε ένα ΜΜΕ , υπο μία έννοια είναι κάτι σαν έμμεση επιβεβαίωση της αρτιότητας και του επαγγελματισμού του. Ουσιαστικά ο διαφημιζόμενος "δανείζεται"το κύρος, την αξιοπιστία και την εμβέλεια του Μέσου για να αποκτήσει και το δικό το προϊόν-υπηρεσία την θετική τους αύρα. Τώρα αν ένα ΜΜΕ επιλέγει να δέχεται διαφημίσεις και ένα άλλο να τις  αρνείται ή να έχει θέσει προδιαγραφές αυτό είναι μία επιχειρηματική επιλογή. Υπο το πρίσμα αυτό, η προσέλκυση των διαφημίσεων σε μία αγορά που λειτουργεί σε συνθήκες διαφάνειας και υγιούς ανταγωνισμού είναι σημάδι ευρωστίας και δυναμισμού. Για τον paratirtis.gr αυτό που έχει σημασία  είναι, οι συνθήκες της αγοράς να λειτουργούν με τέτοιο τρόπο ώστε να μη απαξιώνεται σε βάθος χρόνου.