4news-front

  • Έρευνα του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας δείχνει ότι τα παιδιά εύπορων και μορφωμένων γονέων έχουν μεγαλύτερο εγκέφαλο και καλύτερες επιδόσεις στα τεστ νοημοσύνης από
  • Μετά από πολλές διαβουλεύσεις η Κομισιόν ενέκρινε το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τον δραστικό περιορισμό της πλαστικής σακούλας, η οποία θεωρείται ιδιαίτερα επιβλαβής για το
  • Η Σιγκαπούρη είναι η πιο ακριβή πόλη του κόσμου. Οφείλει τον τίτλο, κυρίως, στο κόστος κατοικίας, αφού το ενοίκιο μίας γκαρσονιέρας στο κέντρο ξεπερνά τα €2.500 ($ 3.027),
  • Πόσο εύκολα μπορούμε να αντισταθούμε σε ντόνατς, τούρτες, πάστες και γενικά στα γλυκίσματα;Όσοι μπορούν είναι τυχεροί.   Οι υπόλοιποι πρέπει να το ξανασκεφτούν, όταν θα

Η πορεία των κίτρινων γιλέκων

Η πορεία των κίτρινων γιλέκων
Ταραγμένη από το υψηλό κόστος της βενζίνης και του πετρελαίου ντίζελ, μια γυναίκα  που λειτουργεί μια διαδικτυακή επιχείρηση καλλυντικών στη μικρή πόλη Savigny-le-Temple ανάρτησε ένα αίτημα στο Facebook ζητώντας από τις αρχές να μειώσουν τις τιμές στα βενζινάδικα. Όταν η κυβέρνηση ανακοίνωσε αντί γι’ αυτό ότι, προκειμένου να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, θα επιφέρει μια μέτρια αύξηση του φόρου επί της βενζίνης και μια ελαφρώς μεγαλύτερη αύξηση του φόρου επί του ντίζελ, η ανάρτηση [στο Facebook] άρχισε να αποκτά δυναμική. Πριν περάσει πολύς καιρός είχε συγκεντρώσει 986.000 υπογραφές.
 
Η διαμαρτυρία μεταφέρθηκε στην συνέχεια από το Διαδίκτυο στους κυκλικούς κόμβους οδικής κυκλοφορίας που σημαδεύουν την γαλλική ύπαιθρο. Η Γαλλία διαθέτει περίπου 30.000 από αυτούς , το ήμισυ του συνόλου [τέτοιων κυκλικών κόμβων] στον κόσμο. Η κυκλοφορία που εισέρχεται και εξέρχεται από τα περισσότερα χωριά και πόλεις πρέπει να περάσει από έναν ή περισσότερους τέτοιους κυκλικούς κόμβους (roundabouts). Οι άνθρωποι που διαμαρτύρονταν για τον φόρο επί των καυσίμων φορούσαν τα φθορίζοντα κίτρινα γιλέκα που όλοι οι Γάλλοι οδηγοί χρειάζεται να μεταφέρουν στα αυτοκίνητά τους από το 2008 και άρχισαν να συγκεντρώνονται σε roundabouts, όπου θα μπορούσαν εύκολα να διαταράξουν την ροή της κυκλοφορίας και να κατευθύνουν την προσοχή των οδηγών. Τα κίτρινα γιλέκα χρησίμευσαν ως αυτοσχέδια στολή, η οποία δεν έδωσε μόνο την ονομασία αλλά και τον συμβολικό χαρακτήρα: Τα γιλέκα προορίζονται για χρήση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και οι διαδηλωτές τα χρησιμοποίησαν για να μεταδώσουν το μήνυμα ότι ζουν σε τόσο δύσκολες συνθήκες, που ακόμα και μια μικρή φορολογική αύξηση, ασήμαντη για τους γραφειοκράτες στο Παρίσι, μπορούσε να τους οδηγήσει σε εξέγερση.
 
Σε τέσσερα διαδοχικά Σάββατα, μεγάλος αριθμός διαδηλωτών συνέκλιναν στο Παρίσι από τα σπίτια τους στις επαρχίες. Κάποιοι συγκρούστηκαν με την αστυνομία. Αλλά μόνο κάποια από την βία προήλθε από τα Gilets Jaunes. Ομάδες casseurs (ανήλικοι νεαροί που κλίνουν στο να σπάνε πράγματα) και ομάδες μαχητών του Black Bloc (όπως αυτοί που έχουν προκαλέσει προβλήματα σε άλλες διαδηλώσεις  σε όλο τον κόσμο) χρησιμοποίησαν τους διαμαρτυρόμενους ως καμουφλάζ καθώς έσπαζαν βιτρίνες καταστημάτων, έβαζαν φωτιές και πετούσαν κοκτέιλ μολότοφ στην αστυνομία. Σκηνές χάους μεταδόθηκαν σε όλο τον κόσμο.
 
Μετά από 18 μήνες ενεργητικής μεταρρύθμισης με εκπληκτικά μικρή εμφανή αντίσταση, ο Εμμανουέλ Μακρόν αντιμετώπισε έτσι την πρώτη μεγάλη κρίση του ως πρόεδρος της Γαλλίας. Τα πάντα σχετικά με το κίνημα εξέπληξαν τους πολιτικούς παρατηρητές: Η μεταδοτικότητα, το μέγεθος, η προέλευσή του από τις επαρχίες, η προφανής έλλειψη δομής και ηγεσίας και η καθαρή άρνησή του να συνεταιριστεί με υπάρχοντα πολιτικά κόμματα και συνδικάτα. Ένα πράγμα πάνω απ’ όλα φάνηκε να ενώνει τους διαδηλωτές: Το μίσος τους για τον Macron και η επιθυμία τους να τον βγάλουν από το αξίωμά του.