4news-front

  • Έρευνα του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας δείχνει ότι τα παιδιά εύπορων και μορφωμένων γονέων έχουν μεγαλύτερο εγκέφαλο και καλύτερες επιδόσεις στα τεστ νοημοσύνης από
  • Μετά από πολλές διαβουλεύσεις η Κομισιόν ενέκρινε το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τον δραστικό περιορισμό της πλαστικής σακούλας, η οποία θεωρείται ιδιαίτερα επιβλαβής για το
  • Η Σιγκαπούρη είναι η πιο ακριβή πόλη του κόσμου. Οφείλει τον τίτλο, κυρίως, στο κόστος κατοικίας, αφού το ενοίκιο μίας γκαρσονιέρας στο κέντρο ξεπερνά τα €2.500 ($ 3.027),
  • Πόσο εύκολα μπορούμε να αντισταθούμε σε ντόνατς, τούρτες, πάστες και γενικά στα γλυκίσματα;Όσοι μπορούν είναι τυχεροί.   Οι υπόλοιποι πρέπει να το ξανασκεφτούν, όταν θα

Οριακές διευθετήσεις η περίφημη ελάφρυνση του χρέους

Οριακές διευθετήσεις η περίφημη ελάφρυνση του χρέους

Όλα δείχνουν ότι η περίφημη ελάφρυνση του χρέους δεν θα είναι τίποτα άλλο παρά επιμέρους διευθετήσεις, οι οποίες ανα πάσα στιγμή μπορεί να ανατραπούν σε βάρος της Ελλάδας.Το πακέτο που συζητείται, ουσιαστικά αποσκοπεί σε χειρισμούς οι οποίοι βραχυπρόθεσμα θα μειώνουν το κόστος εξυπηρέτησης του ελλληνικού χρέους, αλλά ως συνολική επιβαρυνση σε βάθος χρόνου δεν θα υπάρχει ελάφρυνση. Ουσιαστικά πρόκειται για την υιοθέτηση της γερμανικής πρότασης, η οποία βασίζετα στη λογική να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ απο τοκοχρεωλύσια. Το μερίδιο της Γερμανίας στα χρήματα που δόθηκαν προς την Ελλάδα είναι 90 δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά η Γερμανία έχει κερδίσει ήδη 100 δισεκατομμύρια ευρώ. Για παράδειγμα, προωθείται η επέκταση έως και κατα 15 χρόνια  των ωριμάνσεων των δανείων από τον ΕΜΣ για το ποσόν των 96,4 δις. ευρώ. Πάντως ακόμα το θέμα αυτό είναι ανοικτό, καθώς το ΔΝΤ ζητά επέκταση 15 ετών, αλλά  η Γερμανία πιέζει για παρατάσεις έως τριών ετών.

Όσον αφορά στα ελληνικά ομόλογα που βρίσκονται στα θησαυροφυλάκια της ΕΚΤ, υπάρχει και εκεί ένα θέμα. Μπορεί να εμφανίζεται ως παροχή, αλλά ,οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης είχαν εγκρίνει στο πλαίσιο του δεύτερου πακέτου βοήθειας για την Ελλάδα να επιστρέψουν στη χώρα τα κέρδη των κεντρικών τραπεζών από την αγορά ελληνικών ομολόγων. Συγκεκριμένα, τον Νοέμβριο του 2012 τα κράτη της ευρωζώνης αποφάσισαν να καταβάλλουν από το 2013 στην Ελλάδα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, τα κέρδη από την αγορά ελληνικών ομολόγων. Το 2015 όμως το δεύτερο πρόγραμμα για την Ελλάδα, εξέπνευσε σε ατμόσφαιρα αντιπαράθεσης. Έτσι τα κέρδη από το SMP του 2014 παρέμειναν δεσμευμένα σε έναν ειδικό λογαριασμό. Τα κέρδη των επόμενων ετών δεν εμβάσθηκαν καν, γι' αυτό και δεν έγινε ποτέ η προβλεπόμενη στο γερμανικό προϋπολογισμό του 2015 πληρωμή. Τώρα εμφανίζουν τη δική τους υποχρέωση ως "παροχή". Σημειώνεται ότι η ΕΚΤ και οι κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης, διακρατούν 12,8 δις. ευρώ ελληνικού χρέους σε ομόλογα, τα κέρδη των οποίων αναδιανέμονται στις χώρες της ευρωζώνης. Τα κέρδη αυτά, είναι  ύψους περίπου τεσσάρων δις. ευρώ.

Ανάλογη είναι και η λογική για την εξαγορά των δανείων του ΔΝΤ. Απο το τρέχον πρόγραμμα, η Ελλάδα δεν έχει εισπράξει περί τα  27,4 δις. . Είναι χρηματα που τα δικαιούται -είναι άγνωστο αν λογίζονται τόκοι- και θεωρητικά τουλάχιστον μπορεί να τα χρησιμοποιησει όπως θέλει. Ερχονται λοιπόν οι Γερμανοί -κυρίως-και λένε ότι  η Ελλάδα μπορεί να χρησιμοποιήσει τα χρήματα αυτά για να εξοφλήσει νωρίτερα ορισμένα από τα ακριβότερα, όπως δάνεια ύψους 10,4 δις. του ΔΝΤ, 12.8 δις. της ΕΚΤ και 52,9 δις. διμερών δανείων. Θα υπάρχει σίγουρα εξοικονόμηση, αλλά σε καμμία περίπτωση δεν πρόκειται για κάποια εξτρά παραχώρηση και ούτε δικαιούται να το εμφανίζει ως επιτυχία ο κ. Τσίπρας, εκτός και αν ισχυει κάτι που μόνο αυτός και ο κ. Τσακαλώτος γνωρίζουν. 

 

Την ίδια τακτική ακολουθούν και με το "μαξιλαράκι ρευστότητας". Οι πιστωτές θα εγκρίνουν την εκταμίευση στην Ελλάδα της τελικής δόσης 11-12 δισ. ευρώ, ποσόν που θα προστεθεί στο ήδη υπάρχον απόθεμα ρευστότητας των 20 δις. ώστε να διευκολυνθεί η έξοδος της χώρας στις αγορές. 

 

Μία ουσιαστική ελάφρυνση θα ήταν η καθιέρωση ενός αυτοματοποιημένου μηχανισμού, που θα συνδέει τις δαπάνες εξυπηρέτησης του χρέους με την ανάπτυξη. Η πρόταση έχει απορριφθεί ως προς το σκέλος της αυτοματοποίησης, καθώς οι Γερμανοί επιμένουν ότι αυτό μπορεί να ενεργοποιείται μετά από απόφαση της ευρωζώνης. Αξιωματούχοι της ΕΕ αναφέρουν πως ένας τρόπος συμφιλίωσης των δύο προσεγγίσεων είναι ο μηχανισμός να παύει να είναι αυτόματος, αν η Ελλάδα εκτρέπεται της συμφωνημένης δημοσιονομικής πορείας.

 

Σε αντάλλαγμα η ελληνική κυβέρνηση θα μπει σε καθεστώς «ενισχυμένης εποπτείας», προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη υλοποίηση των συμπεφωνημένων μεταρρυθμίσεων και να αποτραπεί ο κίνδυνος ακύρωσής τους.

 

Δεν θα ήταν υπερβολή αν έλεγε κανείς, ότι οι μεθοδεύσεις που ακολουθούνται παραπέμπουν στα δανεια της Ανεξαρτησίας που δόθηκαν το 1825 και το 1825, όταν στην Ελλάδα έφθασαν ελάχιστα χρήματα, ενώ πλήρωνε για ολόκληρο το ποσό.

ΟΟΣΑ

Ο  Γενικός Γραμματέας του ΟΟΣΑ, Ángel Gurría, εμμέσως πλην σαφώς έβαλε  ταφόπλακα στις εξαγγελίες περί ουσιαστικής ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους. Σε συνέντευξή του στον Jorge Valero του EURACTIV, ουσιαστικά απέκλεισε το ενδεχόμενο ουσιαστικής ονομαστικής μείωσης του χρέους κάνοντας –εμμέσως- λόγο για μέτρα διαχειριστικού χαρακτήρα:
 
"...Είπαμε ότι όταν η Ελλάδα θα συμμορφωθεί με τους όρους του προγράμματος, θα υπάρξει ελάφρυνση του χρέους. Είμαστε όλοι υπέρ της ελάφρυνσης του χρέους. Το ερώτημα είναι εάν είναι πολιτικά ρεαλιστικό να υπάρξει ονομαστική μείωση του χρέους. Σήμερα φαίνεται δύσκολο. Αλλά, μπορούμε να έχουμε μείωση του χρέους σε όρους παρούσας αξίας. Αυτό μπορεί να γίνει με παρεμβάσεις στους όρους των προθεσμιών αποπληρωμής και των επιτοκίων. Ας ελπίσουμε ότι αυτό θα γίνει...", είπε χαρακτηριστικά ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ.