4news-front

  • Έρευνα του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας δείχνει ότι τα παιδιά εύπορων και μορφωμένων γονέων έχουν μεγαλύτερο εγκέφαλο και καλύτερες επιδόσεις στα τεστ νοημοσύνης από
  • Μετά από πολλές διαβουλεύσεις η Κομισιόν ενέκρινε το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τον δραστικό περιορισμό της πλαστικής σακούλας, η οποία θεωρείται ιδιαίτερα επιβλαβής για το
  • Η Σιγκαπούρη είναι η πιο ακριβή πόλη του κόσμου. Οφείλει τον τίτλο, κυρίως, στο κόστος κατοικίας, αφού το ενοίκιο μίας γκαρσονιέρας στο κέντρο ξεπερνά τα €2.500 ($ 3.027),
  • Πόσο εύκολα μπορούμε να αντισταθούμε σε ντόνατς, τούρτες, πάστες και γενικά στα γλυκίσματα;Όσοι μπορούν είναι τυχεροί.   Οι υπόλοιποι πρέπει να το ξανασκεφτούν, όταν θα

Περί... κανονικότητας

Περί... κανονικότητας

Αν δεν ήταν τόσο βαριά λέξη ώστε  να προκαλεί οργή κάθε φορά που η χρήση της γίνεται για να παραπλανήσει ,να παραποιήσει , να αλλοιώσει την αλήθεια, θα προκαλούσε θυμηδία για τη γλωσσική ανεπάρκεια των "αρίστων" που τη χρησιμοποιούν κατά κόρον για να κατασκευάσουν κατορθώματα και θριάμβους. Πρόκειται για τη λέξη "κανονικότητα".Ο  καθηγητής Μπαμπινιώτης γράφει, ότι η λέξη δηλώνει την "εμφάνιση  συμμετρίας κανονικών, σταθερά, επαναλαμβανόμενων στοιχείων" .Το εγκυκλοπαιδικό λεξικό ΗΛΙΟΣ(τ.10,σ.209) γράφει ότι ,η  λέξη "κανονικότης" περιγράφει την "ιδιότητα του κανονικού" και "κανονικός" είναι "ο γινόμενος συμφώνως προς τον κανόνα", [ο] "σχηματισμένος συμφώνως προς γενικώς παραδεδεγμένας αναλογίας,σύμμετρος".

Αν ακούσετε τη λέξη να εκφέρεται από κυβερνητικά στελέχη  όπως τον αψύ ,υποστράτηγο του κορονοϊού τον κ. Χαρδαλιά ή τον αρχιστράτηγο  κ. Μητσοτάκη , αισθάνεσαι ότι οι άνθρωποι αυτοί με τη λέξη "κανονικότης" υπονοούν την επιστροφή σε μία κοινωνία όπου όλα δουλεύουν σαν ελβετικό ρολόι,τη φτώχεια την συναντάς στα λεξικά, την ανεργία στις τηλεοπτικές σειρές και την ανέχεια στα παραμύθια που διηγούνται οι γιαγιάδες στα εγγόνια τους. Επειδή όμως ζεις στην πραγματικότητα,  αρχίζεις να σκέπτεσαι ότι οι άνθρωποι αυτοί είτε δεν ξέρουν ελληνικά είτε επιχειρούν να γίνουν γλωσσοπλάστες είτε συνειδητά παραποιούν λέξεις για να παραπλανήσουν τους ακροατές τους και να εμφανιστούν ως υπερήρωες.

Η πραγματικότητα είναι ότι η  ελληνική κοινωνία μετά την καραντίνα δεν έχει καμία απολύτως σχέση με αυτήν πριν την επιβολή της. Είναι μία κοινωνία φοβισμένη, φτωχότερη , πιο ανασφαλής και απαισιόδοξη. Οι περισσότεροι Έλληνες είναι τρομοκρατημένοι από τον εφιάλτη της ανεργίας , του λουκέτου , των απλήρωτων λογαριασμών και των υποχρεώσεων. Το μουντό μέλλον που προβάλλει επιθετικό και κυριαρχικό, τους κάνει ανασφαλείς και ευάλωτους.Η μόνη διαφορά που αναγνωρίζουν μεταξύ της «κανονικότητας» του σήμερα με εκείνη του χθες, είναι αυτή των sms.Σήμερα μπορούν να  κυκλοφορούν-έστω και με ιατρική μάσκα- χωρίς να χρειάζονται άδεια μέσω αλγορίθμων.

Όμως  κάποιοι άλλοι, γνωστοί και ως «επενδυτές» είναι αισιόδοξοι, αφού η  "κανονικότητα" του σήμερα είναι ευοίωνη και του αύριο ανέφελη. Για να είναι αισιόδοξοι,  φρόντισαν οι επικοινωνιακοί μηχανισμοί της Κυβέρνησης που κατάφεραν να χειραγωγήσουν το φόβο , την απόγνωση  και την ανασφάλεια των πολλών, ώστε οι «επενδύσεις» τους να γίνουν πιο συμφέρουσες , με λιγότερα εμπόδια και αντιδράσεις. Με την απειλή της ανεργίας και της φτώχειας να επικάθεται πάνω από την κοινωνία, ποιός θα διαμαρτυρηθεί για απλήρωτες υπερωρίες; Ποιός θα διαδηλώσει για το Ελληνικό; Ποιός θα μιλήσει για το περιβάλλον;Ποιός...;Με τη φοβέρα του «υπάρχουν και αλλού πορτοκαλιές», θα μπορούν να αρπάξουν ό,τι απέμεινε από τα προηγούμενα πλιάτσικα.

Αλλά και για την κυβέρνηση του κ.Μητσοτάκη ,η χειροποίητη «κανονικότητα» του σήμερα είναι η δέουσα, προκειμένου να προσαρμόσει τους Έλληνες στα μέτρα της . Όταν ανέβασε το διακόπτη της καραντίνας και με την επίκληση της βαθιάς ύφεσης που θα καθορίσει την  «κανονικότητα» του αύριο , η εργασία είχε  γίνει φτηνότερη, η εκποίηση δημόσιου πλούτου  ευκολότερη  και  το πρόγραμμα: "Επενδυτές πάρτε τα όλα" ρεαλιστικό. Αλλά το πιο σημαντικό είναι, ότι ο κορονοιός επηρέασε και το νομοθετείν. Επανήλθαν οι μνημονιακές πρακτικές των διαταγμάτων , των πράξεων  νομοθετικού περιεχομένου και των συνοπτικών κοινοβουλευτικών  διαδικασιών. Αν αναζητήσουμε το σημείο αναφοράς για τη "συμμετρία" που αναφέρει ο κ. Μπαμπινιώτης προκειμένου να ορίσει  την έννοια της "κανονικότητας" τότε οι μετα-κορονοιού μέθοδοι νομοθέτησης παραπέμπουν στις μέρες του 2010-2015, όταν οι κυβερνήτες επέβαλλαν τις  πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και τις κοινοβουλευτικές  διαδικασίες εξπρές, με τις οποίες ψηφίζονταν τα Μνημόνια και οι παρελκόμενοι νόμοι σε μία νύκτα.

Παρά τις εννοιολογικές αυθαιρεσίες, τους νεολογισμούς ,τα επινοήματα και τις επικλήσεις στον πατριωτισμό  ούτε στο παρόν ούτε  στο μέλλον υπάρχει "επιστροφή" και "κανονικότητα", όπως την ξέραμε .  Υπάρχει –και αυτό είναι πλέον σαφές και ξεκάθαρο-  μία μελετημένη και καλοσχεδιασμένη προσπάθεια από την πλευρά της Κυβέρνησης, να επιβάλλει τη δική της εκδοχή για την  "κανονικότητα" . Οι παρεμβάσεις για την Παιδεία , το Περιβάλλον και οι εκείνες που θα γίνουν με την πλειάδα των νομοσχεδίων που ετοιμάζονται, είναι οι ψηφίδες στο παζλ που η Κυβέρνηση θεωρεί ως κανονικό , πρέπον και αρμόζων.

Τα παιγνίδια με τις λέξεις στα οποία  συστηματικά επιδίδεται, είναι γνωστά από το παρελθόν. Η ιστορία όμως διδάσκει ότι κανένα επινόημα,κανένας νεολογισμός και καμία παραποίηση της πραγματικότητας, δεν αντέχει απέναντι στη ζωή.Διδάσκει επίσης,  ότι το τέλος όσων ακολουθούν τέτοιες πρακτικές δεν είναι πάντα καλό.Ας το σκεφτούν λοιπόν και κυρίως ας ανοίξουν κανένα λεξικό...