4news-front

  • Έρευνα του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας δείχνει ότι τα παιδιά εύπορων και μορφωμένων γονέων έχουν μεγαλύτερο εγκέφαλο και καλύτερες επιδόσεις στα τεστ νοημοσύνης από
  • Μετά από πολλές διαβουλεύσεις η Κομισιόν ενέκρινε το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τον δραστικό περιορισμό της πλαστικής σακούλας, η οποία θεωρείται ιδιαίτερα επιβλαβής για το
  • Η Σιγκαπούρη είναι η πιο ακριβή πόλη του κόσμου. Οφείλει τον τίτλο, κυρίως, στο κόστος κατοικίας, αφού το ενοίκιο μίας γκαρσονιέρας στο κέντρο ξεπερνά τα €2.500 ($ 3.027),
  • Πόσο εύκολα μπορούμε να αντισταθούμε σε ντόνατς, τούρτες, πάστες και γενικά στα γλυκίσματα;Όσοι μπορούν είναι τυχεροί.   Οι υπόλοιποι πρέπει να το ξανασκεφτούν, όταν θα

Το νέο Μνημόνιο βρήκε ...οδηγό

Το νέο Μνημόνιο βρήκε ...οδηγό
Πριν από δύο χρόνια, το Eurogroup αποφάσιζε μια ριζική μεταρρύθμιση του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, του ESM.
 
Από προχθές, αυτή η μετεξέλιξη του ESM μπήκε στην τελική ευθεία, με την προοπτική να αποκτήσει από το 2022 και μετά τους πρώτους νέους «πελάτες», υπερχρεωμένα κράτη ή φορτωμένες με τα «κόκκινα» δάνεια της πανδημίας τράπεζες. Ο ESM, είναι ο μεγαλύτερος δανειστής της Ελλάδας κατέχοντας περισσότερο από το 60% του χρέους της, και θα αποκτήσει ακόμη πιο θηριώδεις εξουσίες απέναντι στις υπερχρεωμένες χώρες, θα επεκτείνει τον ρόλο του και στην εκκαθάριση των προβληματικών τραπεζών και θα γίνει διαμεσολαβητής μεταξύ μιας υπερχρεωμένης χώρας και των πιστωτών της σε περίπτωση «κουρέματος» χρέους, τύπου PSI. 
Η πανδημία κατεδάφισε βεβαιότητες και εφησυχασμούς κι έτσι, εκτός από την Ελλάδα, τουλάχιστον άλλες 7 χώρες, με πρώτη την Ιταλία, βρίσκονται στη ζώνη υψηλού κινδύνου.
 
Και, ενώ η συζήτηση για διαγραφή μέρους του χρέους που δημιούργησε η πανδημία έχει γίνει σχεδόν αυτονόητη, το Eurogroup υπενθύμισε ότι μετά την πανδημία μπορεί να ακολουθήσει σκληρή εποπτεία από τον ESM
 
Σύμφωνα με την  απόφαση του Eurogroup για τη μεταρρύθμιση του ESM;
● Το βάρος δίνεται στην τραπεζική διάσταση της μεταρρύθμισης, δηλαδή στη μετεξέλιξη του ESM, με τα κεφάλαια των 500 δισ. ευρώ, σε κοινό έσχατο καταφύγιο (backstop) για τα κράτη-μέλη της ευρωζώνης και τις τράπεζές τους.
 
● Το «καταφύγιο» θα έχει τη μορφή ενός πιστωτικού ορίου που θα παρέχει ο ESM στο Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης (SRF), τον μηχανισμό εκκαθάρισης ή ανακεφαλαιοποίησης προβληματικών τραπεζών. Ως προϋπόθεση αυτής της πιστωτικής κάλυψης από μελλοντικές κρίσεις τραπεζικού χρέους είχε τεθεί η δραστική μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και η αλλαγή των νομοθετικών πλαισίων αφερεγγυότητας.
 
● Προαναγγέλλει ότι, σε συνεργασία με την ΕΚΤ, την Ευρ. Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών και τον Ενιαίο Μηχανισμό Εξυγίανσης θα αξιολογηθεί η κατάσταση των τραπεζών στα μέσα του 2021 με νέα πανευρωπαϊκά stress tests. 
 
 
● Κάνει εκτενή αναφορά στην Ελλάδα, και αναφέρεται σε ελληνικές δεσμεύσεις για «πρόσθετες στοχευμένες προσπάθειες με στόχο την περαιτέρω αύξηση της αποτελεσματικότητας των πλαισίων αφερεγγυότητας που θα βελτιώνουν την ανθεκτικότητα των τραπεζών και θα μειώνουν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια».
 
Η μεταρρύθμιση της Συνθήκης του ESM (η πρώτη από το 2012) προβλέπει ακόμη:
 
■ Την άμεση εμπλοκή του ESM στον σχεδιασμό μελλοντικών προγραμμάτων δανεισμού υπερχρεωμένων κρατών. Αυτό σημαίνει ότι τα μνημόνια του μέλλοντός μας θα καταρτίζονται από ένα διακρατικό, εκτός θεσμικού πλαισίου της Ε.Ε. όργανο, στο οποίο οι αποφάσεις δεν λαμβάνονται με ομοφωνία ή ειδική πλειοψηφία, αλλά με βάση την κλείδα κατανομής των «μετόχων». Με δεδομένο ότι η Γερμανία κατέχει το 27% και μαζί με τους πιστότερους συμμάχους της υπερβαίνει κατά πολύ το 30%, καμιά απόφαση δεν είναι δυνατό να ληφθεί χωρίς τη συναίνεσή της.
 
■ Την προσφορά πιο «ευέλικτων προληπτικών πιστωτικών γραμμών» σε κράτη-μέλη, προκειμένου να αποφευχθεί η κλιμάκωση μιας κρίσης χρέους. Φυσικά, με τη συνοδεία μνημονίων και δημοσιονομικών υποχρεώσεων. Τέτοιες «γραμμές» πρόσφερε ο ESM και για την αντιμετώπιση της πανδημίας και δεν είναι τυχαίο ότι κανένα κράτος-μέλος μέχρι στιγμής δεν έχει ανταποκριθεί στην «προσφορά» του.
 
■ Τον ενισχυμένο ρόλο του στην επιτήρηση των κρατών-μελών που έχουν «ευάλωτο» χρέος και δημοσιονομικά μεγέθη και, κυρίως, την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του χρέους των χωρών της ευρωζώνης. Αυτό καθιστά τον ESM περισσότερο από όλα ένα καθαυτό ευρωπαϊκό ΔΝΤ, αφού εκτός από εκθέσεις βιωσιμότητας χρέους, θα έχει και τον ρόλο του διαμεσολαβητή ανάμεσα στα κράτη και τους πιστωτές τους, σε περίπτωση στάσης πληρωμών και κουρέματος χρέους.
 
Δηλαδή, θα είναι διαχειριστής PSI, φυσικά με οδυνηρές δεσμεύσεις για τις χώρες, όπως συνέβη στην Ελλάδα το 2012. Γι’ αυτό και τα ομόλογα που θα εκδίδονται από το 2022 και μετά θα ενσωματώνουν σκληρές «ρήτρες συλλογικής δράσης», ώστε να αποτρέπεται το ενδεχόμενο αποσκίρτησης κατόχων ομολόγων από μια αναδιάρθρωση χρέους. Αυτό, όμως, μπορεί να ανεβάσει το κόστος δανεισμού, που σήμερα είναι σχεδόν μηδενικό.
 
Η μετεξέλιξη του ESM σημαίνει ότι το ΔΝΤ χάνει το μονοπώλιο στην αξιολόγηση της βιωσιμότητας του χρέους των χωρών της ευρωζώνης. Από αυτή την άποψη η δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση του ΔΝΤ για την Ελλάδα που δημοσιοποιήθηκε τη Δευτέρα αποκτά και μια διάσταση «παρακαταθήκης». Θα υπάρξει, βεβαίως, κι άλλη ανάλυση βιωσιμότητας το 2021, αλλά αυτή που περιλαμβάνεται στην τελευταία έκθεσή του ήδη επισημαίνει διακριτικά τον κίνδυνο το ελληνικό χρέος να καταστεί μη βιώσιμο, πράγμα που θα οδηγούσε την Ελλάδα στην αγκαλιά του ESM.
 
«Η μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητα του χρέους παραμένει ισχυρή υπό σταθερές μακροοικονομικές δοκιμασίες πίεσης, αλλά η ικανότητα της Ελλάδας να εξυπηρετήσει το χρέος της μπορεί να επιδεινωθεί σε ένα δυσμενές σενάριο COVID-19», λέει το ΔΝΤ, επισημαίνοντας τον κίνδυνο να βρεθεί η χώρα μπροστά σε μεγάλα κενά χρηματοδότησης σε περίπτωση παράτασης του σοκ της πανδημίας.
 
Σε αυτό το δυσμενές σενάριο το ΔΝΤ προβλέπει ότι το χρέος θα μείνει πάνω από τα 200% του ΑΕΠ μέχρι το 2026, ενώ οι χρηματοδοτικές ανάγκες θα κυμανθούν από 23,2% του ΑΕΠ το 2021 έως 19% το 2024. Ενώ, λοιπόν, για το διάστημα μέχρι το 2023 το ΔΝΤ εκτιμά ότι οι ανάγκες χρηματοδότησης του ελληνικού δημοσίου θα καλυφθούν πλήρως χάρη και στο Ταμείο Ανάκαμψης, το 2024 καταγράφεται το πρώτο χρηματοδοτικό κενό, ίσο με 2,1% του ΑΕΠ. «Οι επιλογές στην περίπτωση αυτού του σεναρίου», λέει το ΔΝΤ, «συνεπάγονται ένα συνδυασμό ισχυρού δημοσιονομικού περιορισμού ή/και περαιτέρω χρηματοοικονομικής στήριξης από Ευρωπαίους εταίρους». Αυτή η φράση δεν είναι παρά μια περιφραστική απόδοση της λέξης «μνημόνιο».