4news-front

  • Έρευνα του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας δείχνει ότι τα παιδιά εύπορων και μορφωμένων γονέων έχουν μεγαλύτερο εγκέφαλο και καλύτερες επιδόσεις στα τεστ νοημοσύνης από
  • Μετά από πολλές διαβουλεύσεις η Κομισιόν ενέκρινε το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τον δραστικό περιορισμό της πλαστικής σακούλας, η οποία θεωρείται ιδιαίτερα επιβλαβής για το
  • Η Σιγκαπούρη είναι η πιο ακριβή πόλη του κόσμου. Οφείλει τον τίτλο, κυρίως, στο κόστος κατοικίας, αφού το ενοίκιο μίας γκαρσονιέρας στο κέντρο ξεπερνά τα €2.500 ($ 3.027),
  • Πόσο εύκολα μπορούμε να αντισταθούμε σε ντόνατς, τούρτες, πάστες και γενικά στα γλυκίσματα;Όσοι μπορούν είναι τυχεροί.   Οι υπόλοιποι πρέπει να το ξανασκεφτούν, όταν θα

Μία μεγάλη και ευαίσθητη αγορά

Μία μεγάλη και ευαίσθητη αγορά
Η παγκόσμια αγορά έργων τέχνης ανέρχεται στα 43 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, σύμφωνα με  αναφορά του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος Καλών Τεχνών. Το ευρωπαϊκό μερίδιο από αυτό το ποσό ανέρχεται στο 36% και ακολουθούν οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα, με τις αναδυόμενες χώρες να δείχνουν μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια.
 
Η οικονομική κρίση επηρεάζει τη διεθνή αγορά έργων τέχνης, όπως και όλους τους τομείς, αλλά με έναν διαφοροποιημένο τρόπο, επειδή η αγορά τέχνης έχει ειδικά χαρακτηριστικά. Είναι πολύ περίεργη αγορά: είναι μια αγορά όπου υπάρχουν μόνο άτομα, ιδιώτες συλλέκτες και συγκεκριμένα αντικείμενα. Υπάρχουν πολύ ειδικά χαρακτηριστικά. και κατά συνέπεια, μπροστά στην κρίση, παρατηρούμε αριστουργήματα, σπάνια νομίσματα με αριστοκρατική προέλευση, μεγάλους ζωγραφικούς πίνακες, να μην επηρεάζονται από την κρίση. Αντιθέτως, είναι πιο περιζήτητα, τα αναζητούν οι μεγάλοι συλλέκτες. Από την άλλη πλευρά, αντικείμενα με μικρότερη αξία, μπορούν να επηρεαστούν από την κρίση και οι εκτιμήσεις για την αξία τους πρέπει να είναι σε εκείνο το σημείο εξαιρετικά ακριβείς για να μας επιτρέψουν να πωληθούν στην αγορά έργων τέχνης. Επομένως, η κρίση έχει έναν διαφοροποιημένο αντίκτυπο ανάλογα με την ποιότητα και την σημασία του κάθε αντικειμένου.
 
Ο τομέας της τέχνης του εικοστού αιώνα είναι αναμφισβήτητα ο μεγαλύτερος στην αγορά σήμερα. Ιμπρεσιονισμός, σύγχρονη τέχνη, η τέχνη της μεταπολεμικής περιόδου… Σε αυτούς τους τομείς που έχουμε τις υψηλότερες τιμές. Κάποιοι άλλοι τομείς έχουν γνωρίσει τα τελευταία χρόνια μια μεγάλη άνθιση, όπως οι τέχνες της Αφρικής και της Ωκεανίας που έχουν κατακτήσει σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Μια άλλη περιοχή που έχει δει μια ακόμα πιο ραγδαία ανάπτυξη είναι οι τέχνες της Ασίας. Μέχρι και πριν δώδεκα χρόνια, η αγορά έργων τέχνης ήταν μια αγορά που προορίζονταν κατά κύριο λόγο σε δυτικούς πελάτες: ευρωπαίους και αμερικανούς. Όμως τα τελευταία χρόνια, αγοραστές από την Ασία, περιλαμβανομένων των Κινέζων, ήρθαν με μεγάλη όρεξη για να αγοράσουν έργα της ιστορίας τους, αυτοκρατορικά έργα, σφραγίδες, κεραμικά… και έχουμε δει αυτή η αγορά να αναπτύσσεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα.
 
Η ταυτότητα των αγοραστών, το προφίλ των αγοραστών στην αγορά τέχνης, έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια. Δώδεκα χρόνια πριν, το τυπικό προφίλ ενός συλλέκτη ήταν ένας δυτικός, ευρωπαίος ή αμερικανός. Σήμερα, το τυπικό προφίλ είναι δύσκολο να το προσδιορίσει κανείς, επειδή υπάρχουν αγοραστές από τη Ρωσία, την Κίνα, την Ινδία και την Λατινική Αμερική που ήρθαν για να ανεβάσουν τον αριθμό των δυνητικών πελατών, επιπλέον φυσικά των Αμερικανών και των Ευρωπαίων που είναι ακόμα εδώ. Επομένως είναι δύσκολο να σκιαγραφήσεις σήμερα ένα προφίλ. Επιπλέον, οι δευτερογενείς τομείς έχουν αναπτυχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια. Πάρτε για παράδειγμα τη φωτογραφία ή τις τέχνες της Αφρικής και της Ωκεανίας που έχουν γνωρίσει μια ραγδαία ανάπτυξη και οδήγησαν σε μια εισροή καινούριων αγοραστών, νεώτερων, λίγο διαφορετικών σε σχέση με αυτό που είχαμε δέκα χρόνια πριν στους πιο παραδοσιακούς τομείς.
 
 Η αγορά έργων τέχνης είναι μια αγορά εξαιρετικά ευαίσθητη στη φορολογία και τους νόμους. Για έναν πολύ απλό λόγο: τα αντικείμενα τα οποία πωλούνται στην αγορά τέχνης, όπως επίσης και οι συλλέκτες που εμπλέκονται, είναι εξαιρετικά ευκίνητοι. Ενα αντικείμενο μπορεί να πουληθεί στο Παρίσι, όμως ο ιδιοκτήτης του μπορεί επίσης να αποφασίσει να το πουλήσει πολύ εύκολα στο Λονδίνο ή την Γενεύη. Ένας συλλέκτης μπορεί να επιλέξει να αγοράσει σε μια δημοπρασία στο Παρίσι, αλλά μπορεί επίσης εύκολα να αγοράσει στο Λονδίνο, τη Γενεύη, τη Νέα Υόρκη και σήμερα, με την τεχνολογία, το ίντερνετ που αποστέλλει καταλόγους παντού και με την ανάπτυξη των επικοινωνιών από τους οίκους δημοπρασιών, είναι δυνατό να παρέχονται πληροφορίες ακόμα και στο σπίτι σου, οπουδήποτε και αν μένεις στον κόσμο. Επομένως, η φορολογία, από αυτήν την άποψη, είναι αποφασιστικός παράγοντας, επειδή μπορεί να δημιουργήσει μια μετατόπιση αυτών των αγοραπωλησιών ή των προτιμήσεων που υπάρχουν για την πώληση και την αγορά έργων τέχνης.