4news-front

  • Έρευνα του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας δείχνει ότι τα παιδιά εύπορων και μορφωμένων γονέων έχουν μεγαλύτερο εγκέφαλο και καλύτερες επιδόσεις στα τεστ νοημοσύνης από
  • Μετά από πολλές διαβουλεύσεις η Κομισιόν ενέκρινε το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τον δραστικό περιορισμό της πλαστικής σακούλας, η οποία θεωρείται ιδιαίτερα επιβλαβής για το
  • Η Σιγκαπούρη είναι η πιο ακριβή πόλη του κόσμου. Οφείλει τον τίτλο, κυρίως, στο κόστος κατοικίας, αφού το ενοίκιο μίας γκαρσονιέρας στο κέντρο ξεπερνά τα €2.500 ($ 3.027),
  • Πόσο εύκολα μπορούμε να αντισταθούμε σε ντόνατς, τούρτες, πάστες και γενικά στα γλυκίσματα;Όσοι μπορούν είναι τυχεροί.   Οι υπόλοιποι πρέπει να το ξανασκεφτούν, όταν θα

Οι διαδρομές της σιδηράς καγκελαρίου

Οι διαδρομές της σιδηράς καγκελαρίου

Του Μόδεστου Σιώτου. Η επικοινωνιακή στρατηγική της Άνγκελα Μέρκελ ήταν ένας από τους βασικότερους παράγοντες που της εξασφάλισαν τη θριαμβευτική επανεκλογή της στις εκλογές του Σεπτεμβρίου.

Έχοντας υπηρετήσει σε κυβερνητικά πόστα ήδη από το 1990 ως υπουργός παιδείας στη κυβέρνηση του Χέλμουτ  Κολ, η Άνγκελα Μέρκελ ανέλαβε την Προεδρία του μεγαλύτερου συντηρητικού κόμματος της Γερμανίας, του Χριστιανοδημοκρατικού CDU, το 2000 με αυστηρά υπολογισμένες και οργανωμένες κινήσεις, επιτυγχάνοντας, σχεδόν «αθόρυβα», να γίνει επικεφαλής του μεγάλου συνασπισμού του CDU-SPD το 2005.

Ήδη από το 2005, η Άνγκελα Μέρκελ είχε καταφέρει –παρά το γεγονός ότι η ίδια εκπροσωπεί μία πιο συντηρητική Γερμανία- να εκμεταλλευτεί επικοινωνιακά τη δυσαρέσκεια των γερμανών ψηφοφόρων για το νεοφιλελεύθερο άνοιγμα της αγοράς εργασίας που προώθησε τα προηγούμενα χρόνια ο σοσιαλδημοκράτης καγκελάριος Γκέρχαρντ Σρέντερ. Η πρώτη της σημαντική πολιτική αλλά και επικοινωνιακή επιτυχία της ως καγκελαρίου ήταν η ώριμη διαχείριση της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008, που επηρέασε τη γερμανική οικονομία πολύ λιγότερο από άλλες δυτικές οικονομίες. Το γεγονός ότι η Γερμανία βγήκε σχετικά ανέπαφη από τη κρίση του 2008, επέτρεψε στη Μέρκελ να καθιερώσει τη χώρα της ως την κύρια ηγέτιδα δύναμη στην ΕΕ και την Ευρωζώνη. Στα μάτια των γερμανών πολιτών η αναβάθμιση της Γερμανίας στο ευρωπαϊκό στερέωμα έχει συνδεθεί με το πρόσωπο της Μέρκελ η οποία σταδιακά έκτισε το προφίλ της ως το μοναδικό πραγματικό ηγέτη της σύγχρονης γερμανικής πολιτικής σκηνής. 
 
Η κρίσης χρέους που ξέσπασε στις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου μετά το 2010 ήταν η μεγαλύτερη ως τότε δοκιμασία για τη γερμανίδα καγκελάριο. Ο τρόπος που χειρίστηκε τη κρίση χρέους στο Νότο, οδήγησε τους εγχώριους και ευρωπαίους επικριτές της να της δώσουν το χαρακτηρισμό «εγωίστρια» καθώς και «Μανούλα» (γερμ. «Mutti») αφού κατά κοινή ομολογία η προτεραιότητα της ήταν η θωράκιση της γερμανικής οικονομίας από την ύφεση που απειλούσε (και απειλεί) την οικονομία της χώρας της. Παρά τα πυρά κατά ομαδόν που δέχθηκε και από τον εγχώριο Τύπο αλλά και από την αντιπολίτευση, οι επιλογές της για τη διαχείριση της κρίσης συνοδεύτηκαν από μία εξαιρετικά οργανωμένη επικοινωνιακή καμπάνια. Στο πλάι της Άνγκελα Μέρκελ, η Eva Christiansen, ένα πρόσωπο κλειδί στην Καγκελαρία που κατέχει το τίτλο της «σύμβουλου της Καγκελαρίας για τα Μίντια»: βρισκόμενη πάντα στα παρασκήνια, η Christiansen διέρρεε τις ανεπίσημες θέσεις της καγκελαρίας στα Μίντια και στα κόμματα της αντιπολίτευσης πριν αυτά ανακοινωθούν επίσημα, τονίζοντας διαρκώς ότι η βασική προτεραιότητα της γερμανίδας καγκελαρίου είναι η προστασία της γερμανικής οικονομίας από τη κρίση χρέους. 
Η Άνγκελα Μέρκελ είχε επίσης στη διάθεσή της κι’ άλλο ένα ισχυρότατο κυβερνητικό επικοινωνιακό όπλο στη προσπάθεια της να πείσει τους γερμανούς ψηφοφόρους?: τη Bundespresseamt, την κυβερνητική υπηρεσία της οποίας ο επικεφαλής κατέχει ταυτόχρονα και τη θέση του κυβερνητικού εκπροσώπου αλλά και του γενικού γραμματέα του κράτους. Η συγκεκριμένη υπηρεσία εξασφαλίζει τον άριστο συντονισμό μεταξύ κυβέρνησης, υπουργών και βουλευτών του κυβερνητικού κόμματος ώστε να υπάρχει ένας άψογος συντονισμένος λόγος προς τα έξω. Τα γερμανικά μίντια αναφέρουν ότι καθημερινά η Άνγκελα Μέρκελ αντάλλασε δεκάδες μηνύματα SMS με τον επικεφαλής της υπηρεσίας, Steffen Seibert, προκειμένου να διασφαλιστεί η συνοχή και η συνέπεια των μηνυμάτων που ήθελε να μεταφέρει η κυβέρνηση προς τη γερμανική κοινή γνώμη.
 
Τέλος, η γερμανίδα καγκελάριος χρησιμοποίησε το Ίντερνετ και τα social media με καλύτερο τρόπο από τον βασικό της αντίπαλο στης εκλογές, τον κ. Στάινμπουργκ. Το site της γερμανικής καγκελαρίας είναι μία από τις πιο αξιόπιστες πηγές για ενημέρωση περί κυβερνητικών θεμάτων στη Γερμανία με συνεχείς ανανεώσεις του περιεχομένου του καθώς και ειδήσεις που δημοσιεύονται πριν διοχετευθούν στα Μίντια. Επίσης, η κα Μέρκελ δεν δίστασε να συμμετάσχει σε βιντεοσυνδιάσκεψη μέσω της Google τον Απρίλιο του 2013 με μπλόγκερς, δημοσιογράφους και απλούς πολίτες, ενώ το προσωπικό της μπλογκ θεωρείται ιδιαίτερα επιτυχημένο με σταθερά υψηλή επισκεψιμότητα. 
 
Η επικοινωνιακή εκστρατεία της καγκελαρίου εδώ και περισσότερο από πέντε χρόνια έχει βασιστεί στην ίδια πετυχημένη συνταγή: την προώθηση της εικόνας της ίδιας της Μέρκελ ως ένα άτομο μετριόφρων που ξέρει να υπολογίζει τους κινδύνους και να παίρνει τις σωστές αποφάσεις με μεθοδικότητα και συνέπεια διατηρώντας μία άμεση σχέση με τους πολίτες της Γερμανίας στους οποίους δεν ξεχνά να υπενθυμίζει με άμεσο ή έμμεσο τρόπο ότι το βασικό της μέλημα είναι η προστασία της γερμανικής οικονομίας.